Öğretim ilke ve Yöntemleri Forum Ana Sayfa Öğretim ilke ve Yöntemleri
GAZİ ÜNİVERSİTESİ BÖTE
 
 SSSSSS   AramaArama   Üye ListesiÜye Listesi   Kullanıcı GruplarıKullanıcı Grupları   KayıtKayıt 
 ProfilProfil   Özel mesajlarınızı kontrol etmek için giriş yapınÖzel mesajlarınızı kontrol etmek için giriş yapın   GirişGiriş 

Öğretim Stratejileri ve Uygun Kullanım Alanları

 
Yeni başlık gönder   Başlığa cevap gönder    Öğretim ilke ve Yöntemleri Forum Ana Sayfa -> Ünite 5
Önceki başlık :: Sonraki başlık  
Yazar Mesaj
Ads






Tarih: Cmt Ksm 01, 2014 12:20 am    Mesaj konusu: Ads

Başa dön
yıldız35
Gazi Böte


Kayıt: 13 Arl 2010
Mesajlar: 1

MesajTarih: Çrş Arl 15, 2010 12:25 am    Mesaj konusu: Öğretim Stratejileri ve Uygun Kullanım Alanları Alıntıyla Cevap Gönder

ÖĞRETİM STRATEJİLERİ
Öğretimde strateji, yönteme ulaşmak için öğrenme etkinliklerinin sıralanmasıdır. Öğretmenlerin hedef davranışları öğrencilere kazandırmak için bilgileri:
• Ya doğrudan kendileri sunarlar(sunuş)
• Ya öğrencilere sorup buldururlar (buluş)
• Ya projeler yaptırırlar(araştırma-soruşturma)
• Ya tartışma yaptırırlar
• Ya tam öğrenme yaptırırlar
• Ya da işbirliğine dayalı biçimde öğrenmelerini sağlarlar.
Öğretmen zamana, araç-gerece, öğrenci sayısına ve düzeyine, hedef davranışın niteliklerine göre bu stratejilerden herhangi birini kullanırlar.

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!



1-SUNUŞ(ALIŞ) YOLUYLA ÖĞRETİM:

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!


Ausubel tarafından geliştirilmiştir. Fidan’a göre sunuş yoluyla öğretme, bilgilerin çok dikkatli bir biçimde düzenlenmiş ve öğrenci tarafından alınmaya hazır bir durumda verilmesi sürecidir.

• Bilişsel öğrenme kuramlarına dayalıdır. Ezbere öğrenmeye karşı çıkar, anlamlı öğrenmenin önemini vurgular, tümdengelim yöntemini kullanır
• Sunuş yoluyla öğretim zamandan tasarruf sağlar ve sözlü iletişim becerilerini geliştirir.
• Okullarda, bilginin aktarılması, kavram ilke ve genellemelerin açıklanmasında, dersin giriş ve sonuç (özet) bölümlerinde kullanılır.
Uygulama aşamaları:
1. Ön organize edicilerin sunulması: Yeni bilginin önceden kazanılmış bilgilerle ilişkilendirilmesini sağlayan açıklamalar, grafikler, şemalar veya kavram haritalarıdır.
2. Öğrenilecek yeni konunun sunulması: Bu aşamada bilgi genelden özele doğru sunulur ve çok sayıda örneklendirme yapılır.
3. Bilişsel örgütlemenin güçlendirilmesi: Burada yeni bilgi başta sunulan yapı içine yerleştirilmeye çalışılır, öğrencinin bilgiyi günlük yaşamla ilişkilendirmesine fırsat verilir.

Kullanılan Teknikler:
• Küçük grup tartışması
• Büyük grup tartışması
• Münazara
• Karşıt panel
• Panel
• Forum(açık oturum)
• Beyin fırtınası


2-BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM:

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!


J.Bruner tarafından ortaya atılmıştır. Belli bir problemle ilgili verileri toplayıp, analiz ederek soyutlamaları ulaşmayı sağlayan öğrenci etkinliğine dayalı öğrenme stratejisidir
• Öğrencinin aktif katılımı ve öğrenmenin kalıcılığı sağlanır. Öğrenci bilgiyi kendi keşfeder.
• Bilişsel öğrenme kuramlarına dayanır.
• Tümevarım yöntemi kullanılır.
• Kavrama ve daha üst düzeydeki hedeflerin kazanılmasında, ilke ve genellemelere öğrencinin ulaşması istenen durumlarda ve dersin geliştirme boyutunda kullanılır.
• Uzun zaman gerektirir ve kalabalık gruplarda uygulanması zordur.
Uygulama aşamaları:
1. Öğretmen örneği sunar, öğrenci örneği tanımlar
2. Öğretmen ek örnekler sunar, öğrenci ek örnekleri tanımlar, öncekilerle ilişkilendirir
3. Öğretmen ek örnekler ve örnek olmayan durumlar sunar
4. Öğrenci örnekleri karşılaştırır, örnek olmayanları belirler
5. Öğrenci örnekleri ilişkilendirir ve yorumlar
6. Öğrenci tanımlara, ilke ve genellemelere ulaşır
7. Öğrenci yeni örnekler verir

3-ARAŞTIRMA-İNCELEME YOLUYLA ÖĞRETİM:

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!


J.Dewey tarafından ortaya atılmıştır.
• Uygulama ve daha üst düzey hedeflerin gerçekleşmesinde kullanılır.
• Öğrenci merkezlidir, öğretmen yol gösterici, yönlendirici ve rehber rolündedir.
• Tümdengelim ve tümevarım birlikte kullanılır
• Öğrencilerin problem çözme, bağımsız düşünme ve bilimsel düşünme becerilerini geliştirir.
• Uzun zaman alabilir, sınıf dışı çalışmalar gerektirebilir.
Uygulama aşamaları:
1. Problemin farkına varma
2. Problemi tanımlama
3. Problemle ilgili verilerin toplanması
4. Problemin çözümü ile ilgili hipotezlerin kurulması
5. Çözüm yollarının, hipotezlerin test edilmesi
6. Çözümün ortaya konması

Kullanılan Teknikler:
• Örnek olay
• Problem çözme
• Gösteri
• Rol oynama
• İşbirliğine dayalı öğrenme
• Proje çalışması
• Gezi-gözlem
• Soru-yanıt


4-TARTIŞMA YOLUYLA ÖĞRETİM:

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!


Bir önderin öncülüğünde(öğretmen) 6-20 kişilik bir grupta, katılanların hepsinin ilgilendiği bir konu üzerinde, katılanların görüşlerini açıklamaları, birbirlerine soru sormaları ve bunları cevaplamaları esasına dayalıdır. Jacobsen ve arkadaşlarına göre tartışma stratejisi:
1. Liderlik becerilerini geliştirir
2. Grubun katkılarını özetlemeyi sağlar
3. Fikir birliğine ulaşmayı kolaylaştırır.
4. Çelişkileri uzlaştırır
5. Yorumlama becerisini geliştirir
6. Dinleyicilik özelliğini geliştirir
7. Bireysel öğrenme gücünü geliştirir
8. Analiz, sentez ve değerlendirme gücü kazandırır.

5-TAM ÖĞRENME STRATEJİSİ:
Bloom tarafından geliştirilmiştir. Eğer uygun koşullar sağlanırsa hemen hemen tüm öğrencilerin okulların öğretmeyi hedeflediği tüm davranışları öğrenebileceği görüşüne dayanır. Bu stratejide kilit soru: “Bu çocuk nasıl öğrenir?” sorusudur. Modelin temel öğesi her öğrenciye kendi hazır bulunuşluk durumuna göre ve öğrenme hızına göre uygun sürenin tanınmasıdır.

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!



6-İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME STRATEJİSİ:
Vygotsky tarafından geliştirilmiştir. Grup biçiminde çalışma şeklidir. İşbirliğine dayalı öğretimin en önemli özelliği öğrencilerin ortak bir amaç doğrultusunda küçük gruplar haline birbirinin öğrenmesine yardım ederek çalışmalarıdır. Bir grup çalışmasının işbirlikli öğrenme olabilmesi için gruptaki her üyenin öğrenimi başarabiliyor olması gerekir.

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!



Yararlanılan Kaynaklar:

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!


Körfez yayınları KPSS eğitim bilimleri kitabı
Pegem a yayıncılık Öğretmen adayları için KPSS Eğitim bilimleri-Öğretim Yöntem ve Teknikleri kitabı

Sorular

1-Bir dersin amaçlanan hedeflere ulaşması için kullanılacak yöntem ve teknikleri belirlemek için yol gösteren genel yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
a-Öğretim Stratejileri
b-Öğretim Yöntemi
c-Öğretim Tekniği
d-Öğretim Hedefi
e-Öğretim Yolları

2-Aşağıdakilerden hangisi sunuş yoluyla öğretme stratejisinde kullanılabilecek ders işleme yöntem ve tekniklerinden değildir?
a-Anlatım
b-Soru-cevap
c-Seminer
d-Örnek olay
e-Bilgisayar Destekli Öğretim

3-Aşağıdakilerden hangisi derslerinde buluş yoluyla öğretme stratejisini kullanan Zeynep öğretmenin kullanacağı yöntem ve tekniklerden değildir?
a-Tartışma
b-Seminer
c-Münazara
d-Panel
e-Açıkoturum

4-Daha çok uygulama düzeyinde hedef davranışların kazandırılmasına yönelik etkinlikler içeren, deney-gözlem ve rol yapma tekniklerini sıkça kullanan öğretim stratejisi aşağıdakilerden hangisidir?
a-Sunuş Yoluyla Öğretme
b-Buluş Yoluyla Öğretme
c-Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretme
d-Tam Öğretme
e-Bilgisayar Destekli Öğretme

5- I.Öğretmenin bilgileri düzenleyerek etkin bir şekilde dersini işlemesini öneren yaklaşım.
II. Öğrenmede öğrencilerin problem çözme sürecini kabul eden yaklaşım.
III. Öğrencinin kendi gözlem ve etkinliklerine bağlı olarak bilgiye ulaşmasını savunan yaklaşım.
Yukarıda açıklamaları verilen yaklaşım isimleri aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?

a-Sunuş yoluyla-Buluş yoluyla-Araştırma yoluyla öğrenme
b-Buluş yoluyla-Sunuş yoluyla-Araştırma yoluyla öğrenme
c-Buluş yoluyla-Araştırma yoluyla-Sunuş yoluyla öğrenme
d-Sunuş yoluyla-Araştırma yoluyla-Buluş yoluyla öğrenme
e-Araştırma yoluyla-Buluş yoluyla-Sunuş yoluyla öğrenme

6-(KPSS-2006)Aşağıdaki öğretme-öğrenme yaklaşımlarından hangisi, karşısında belirtilen becerinin kazandırılması için etkili bir yöntem değildir?
a-Örnek olay incelemeye dayalı öğretim—Problem çözme
b-Sunuş yoluyla öğretim—İş birlikli öğretim
c-Bilimsel araştırma yoluyla öğrenme—Eleştirel düşünme
d-Buluş yoluyla öğretim—Yansıtıcı düşünme
e-Proje tabanlı öğretim—Bilimsel yöntem süreç becerileri

7-(KPSS-2007)Saadet öğretmen Türkçe dersinde “eylem” konusunu anlatırken önce genel bilgileri aktarmış, konuyla ilgili genel ilke ve kavramları anlatmış, daha sonra ayrıntılı bilgilerin üzerinde durmuştur.
Saadet öğretmen aşağıdaki öğretme yöntemlerinden hangisini kullanmıştır?

a-Sunuş yoluyla
b-Buluş yoluyla
c-Araştırma yoluyla
d-Probleme dayalı
e-İş birliğine dayalı

8-(KPSS-2007)Aşağıdakilerden hangisi, buluş yoluyla öğrenme yönteminden yararlanmaya çalışan bir öğretmenin, öğrencilerin derse aktif katılımlarını sağlaması için yapması gereken davranışlardan biri olamaz?
a-Sınıf içi etkinliklere katılan öğrencilerin olumlu davranışlarını pekiştirmek
b-Öğrencilerin derse katılımlarını sağlayan öğretim yöntem ve tekniklerini kullanmak
c-Sınıf içi etkinlikler esnasında öğrencilerin arasında dolaşarak onlara yardımcı olmak
d-Yanlış yapan öğrencilere doğru cevapları aktarmak
e-Sözlü ve sözsüz uyaranlarla öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak

9-(KPSS-2009) Öğretmen bitkiler konusunu işlerken sırasıyla aşağıdaki yolu izler:
Öğretmen: Kavramları tanımlar ve açıklar. Diğer kavramlarla ilişkisini kurar. Kavramların örneklerini ve örnek olmayanlarını verir.
Öğrenciler: Öğretmenin verdiği örnekleri açıklar ve sınıflar. Kendi örneklerini verir.
Öğretmen: Öğrencileri okul bahçesine çıkarır. Sınıfta üzerinde çalışılan yaprak türlerini bulmalarını ve topladıkları örnekleri sınıflamalarını ister.
Öğrenciler: Yaptıkları çalışmaları arkadaşlarına sunarlar.
Öğretmen bu süreçte aşağıdakilerden hangisinde belirtilen yöntem, teknik ya da yaklaşımı kullanmıştır?
a-Sunuş yoluyla—Proje tabanlı
b-Kavrayarak—Tam öğrenme
c-Sunuş yoluyla—Aktif öğrenme
d-Örnekleyerek—Buluş yoluyla
e-Aktif öğrenme—Sunuş yoluyla

Cevaplar:
1:A, 2:D, 3:B, 4:C, 5:D, 6:B, 7:A, 8:E, 9:C

Soru kaynakları:

Only registred user can see link on this forum!
Registred or Login on forum!


Körfez yayınları-KPSS Eğitim Bilimleri kitabı

_________________
---Yıldız ÖZAYDIN---


En son yıldız35 tarafından Cum Arl 17, 2010 8:49 pm tarihinde değiştirildi, toplam 1 kere değiştirildi
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder E-posta gönder
Önceki mesajları göster:   
Yeni başlık gönder   Başlığa cevap gönder    Öğretim ilke ve Yöntemleri Forum Ana Sayfa -> Ünite 5 Tüm zamanlar GMT +2 Saat
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

 
Geçiş Yap:  
Bu forumda yeni başlıklar açamazsınız
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı değiştiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsınız



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Türkçe Çeviri: phpBB Turkey & Erdem Çorapçıoğlu

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.com forum gratis free, create open your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.38